معرفی خانه هنرمندان به روایتِ بنیانگذارِ آن؛ استاد سید اکبر حلّی

این مطلب، شرحی است مختصر از تاریخچه برپایی خانه هنرمندان کاشان همراه با دعوتی صمیمانه از شما خواننده محترم تا حسبِ علاقه و انگیزه خویش به جمع این خانواده بپیوندید.

خداوند متعال را شاکرم که در اندیشه ام طلبی، در دستانم اراده ای و درگامهایم توانی جویای عشق نهاد تا به اذن و عنایتش در مسیر رسالتی که در حفظ میراث فرهنگی و باستانی شهرم بر عهده خویش می بینم رهسپار شوم.

زمانی که خانه تاج مرمت میشد آرزویی فراتر از شناساندن هویت آن بعنوان یک اثر تاریخی در نظر من بود.و کم کم آوای خوش پدیداری اش بر روی شاخه های درخت اندیشه و پندارم اوج می گرفت.هدفی که در ذهن و باور من ماهیتی ملموس می یافت ایجاد کانونی بود برای هم اندیشی و هم افزایی هنرمندان شهرستان کاشان. جایی که امکان تمهید و انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری به دست خود این عزیزان را فراهم نماید.

.

در نظر من بسیار ارزشمند و ماندگار بود که خانه تاج، دوباره چشم بگشاید و رویدادهای تازه ای از جنس هنرپروری و حفظ ارزشهای فرهنگی مان را برخود ببیند.

.

در نتیجه با همفکری و همیاری بی بدیل اساتید پیشکسوت و خوش فکر و جمعی از هنرمندان جوان و پویای شهرمان، خانه هنرمندان کاشان در آبان ماه سال 1386 کار خود را آغاز کرد و آنجا بود که تازه دریافتم این خانه چقدر تشنه حضور است. تشنه پویایی و سرزندگی. چرا که استقبال بانیان و فعالان عرصه هنر کاشان چنان گرم و پر اشتیاق بود که با پیوستن فرد فرد این عزیزان به خانواده هنرمندان و مشارکت سازنده ایشان، انجام هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی، در قالب کارگروههایی مجزا ساماندهی شده و مورد پیگیری قرار گرفت.

.

در ادامه اشاره ای دارم به مهمترین برنامه هایی که زیر چتر این خانه به ثمر نشست:

  • *حضور و فعالیت انجمن های ادبی و هنری کاشان در خانه تاج
  • *برگزاری دوره های آموزشی در زمینه های محتلف هنری همچون آواز، موسیقی، نساجی، صنایع دستی، معماری و ...
  • *تشکیل کارگروه مطالعه آیین های محلی
  • *تشکیل کارگروه پژوهشی بمنظور گردآوری و معرفی اسامی و زندگی نامه مشاهیر هنری، بزرگان و مدیران برجسته کاشان در دوره های مختلف
  • *تشکیل کمیته پژوهشی مقاوم سازی بناهای تاریخی و طراحی ابنیه فاخر
  • *برگزاری اولین همایش ملی دو سالانه با موضوع کاربرد معماری با هویت ایرانی در ابنیه مسکونی

.

و اینک ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که همگام و همکار ما در این عرصه بوده اند به استحضار هنرمندان و هنردوستان گرامی می رساند اگرچه امکان ثبت رسمی خانه هنرمندان به دلیل عدم تعریف پروانه فعالیت در این قالب توسط مراجع ذیصلاح در کشور فراهم نگردیده اما به روزآوری و توسعه کمی و کیفی برنامه های این کانون و موزه مردم شناسی خانه تاج یکی از مهمترین اهدافی است که در صدد انجام آنیم و در این راستا بدون شک نظرات، راهکارها و پیشنهادات ارزنده شما گرامیان، افق های دید ما را در اتخاذ تدابیری در خور ، گسترده تر خواهد کرد.

.

در پایان تنها افزودن یک کلام را در خور این مطلب می دانم:

کاشان شهری است که هر دوره از تاریخش با نام و آثار ارزشمندِ فرهیختگان و بزرگانی در عرصه علم و هنر می درخشد. نامی آبرومند و سرفراز است که بی هیچ شرح و توصیفی، همواره حس احترام را در نگاه رهبران و دولتمردان ممالک مختلف و محققان و هنرمندان و گردشگران برمی انگیزد و چه خرسندی دلنشینی که این شهر اصیل و صاحب قدمت و تمدن، محل تولد و سکونت ما است و افتخار بالاتر از آن اینکه هر یک از ما به نوبه خود سهمی در حفظ اصالت و ترقی فرهنگی و اقتصادی اش داشته باشیم.

.

با احترام – سید اکبر حلّی